بررسی کامل تفاوت سیم و کابل

بررسی کامل تفاوت سیم و کابل

بررسی کامل تفاوت سیم و کابل


شاید برای شما هم پیش آمده که تفاوت سیم و کابل چیست ؟ ابتدا باید بگوییم سیم و کابل در زمینه ی برق و ارتباطات کاربرد دارند و اکثرا مردم این دو کلمه را به جای هم استفاده میکنند چرا که به نظر شبیه هستند اما در واقعیت با هم تفاوت دارند در این مقاله به تفاوت سیم و کابل را بررسی کرده و فرق بین سیم و کابل را به زبان ساده بازگو خواهیم کرد. یکی از اصلی ترین فرق سیم و کابل این است که سیم تک هادی است در حالی که کابل گروهی از هادی‌ هاست و این هادی ها از مس یا آلومینیوم ساخته شده است. سیم‌ها داخل کابل به طور موازی قرار گرفته و به هم می‌پیچند تا یک کیس واحد را تشکیل دهند.

سیم چیست و انواع آن کدام است ؟

سیم ها در حقیقت یک رشته هادی منفرد است که در یک عایق پوشانده شده تا از تماس ناخواسته هادی ها جلوگیری شود از این سیم ها معمولا برای سیگنال های برق و مخابرات استفاده میشود اما میتوان از آن ها برای بارهای مکانیکی نیز استفاده کرد. سیم ها  را باقطر اندازه گیری میکنند و با توجه به آن یک عدد برای آن در نظر گرفته میشود که هر چه عدد در نظر گرفته که به آن گیج میگویند، کوچکتر باشد، سیم ضخیم تر است. عدد گیجی که برای مصرف مسکونی کاربرد دارد 10 و 20 است و سیم های بزرگتر که جریان بیشتری نیز دارند می‌توانند با سوزاندن فیوز به لوازم خانگی آسیب برسانند.

انواع سیم‌های برق

  1.  جامد : سیم جامد، یک هادی دارد که عایق شده و یا لخت است و توسط غلاف های رنگی محافظت میشود این سیم مقاومت کمتری دارد و بهتر است در فرکانس‌های بالاتر استفاده شود.
  2. رشته‌ای : سیم رشته ای شامل رشته های سیمی نازک به هم پیچیده است و برای مکان هایی که انعطاف پذیری لازم باشد از این نوع رشته ای استفاده میشوند این سیم ها عمر بالایی دارند و در مدت زمانی طولانی میتوان از آن ها استفاده کرد سیم رشته‌ای، سطح مقطع بزرگتری نسبت به سیم جامد دارد.
محصول پیشنهادی : جهت خرید سیم دوشاخه در اصفهان کلیک کنید.
تفاوت سیم و کابل اجزای سیم چیست

تفاوت سیم و کابل اجزای سیم چیست

کابل برق چیست و انواع آن کدام است ؟

کابل برق شامل یک سیم داغ حامل جریان، یک سیم خنثی برای تکمیل حلقه و یک سیم ارت است. عدد گیچ آن ها بر اساس تعداد کل سیم های که از آن تشکیل شده، مشخص شده است و از این کابل ها برای انتقال برق، سیگنال‌های مخابراتی یا برای حمل برق استفاده می‌شود.

انواع کابل برق

  1.  کابل جفت پیچ خورده : 2 کابل که به هم تابیده شده اند، کابل پیچ خورده را تشکیل میدهند که این پیچ ها میتواند از نویز تولید شده توسط جفت مغناطیسی جلوگیری کند. از این کابل ها برای ارتباط داده و مخابرات استفادع میشود و برای حمل سیگنال کاربرد دارد.
  2. کابل چند هادی : این کابل دارای 2 هادی و یا بیشتر است و بعنوان کابل‌های پیکربندی رشته‌های بالانس شناخته می‌شوند.
  3. کابل کواکسیال : کابل کواکسیال یک هادی داخلی دارد که با یک هادی فویل خارجی موازی محافظت شده است از این کابل‌ها به دلیل پایداری بیشتر نسبت به کابل پیچ خورده معمولاً در تلویزیون استفاده می‌شوند.
  4. کابل فیبر نوری : کابل فیبر نوری، سیگنال ها را از رشته های شیشه ای منتقل میکند و پهنای باند بیشتری دارد یعنی میتواند در آن واحد زمان، اطلاعات بیشتری را حمل کند و به همین دلیل است که میتوان به جای کایل فیبر نوری از آن ها استفاده کرد.
محصول پیشنهادی :جهت خرید کابل پاور در اصفهان کلیک کنید.
کابل برق چیست و انواع ان کدام است

کابل برق چیست و انواع ان کدام است

تفاوت سیم و کابل چیست ؟

امروزه خیلی از افراد درتشخیص تفاوت سیم و کابل به مشکل بر میخورند. به راستی تفاوت سیم و کابل در چیست؟ چرا به اشتباه بیشتر افراد تفاوت سیم وکابل را نمی دانند؟  سیم و کابل دو کلمه هستند که در رشته برق بسیار استفاده می شوند. با وجود تفاوت هایی که با هم دارند ولی بسیاری از افراد این دو را با هم اشتباه می گیرند. همانطور که در بالا گفتیم سیم یک تک رسانا می باشد و مس و آلومینیوم بیشترین موادی است که در آن استفاده می شود. اما کابل از دو یا چند سیم عایق‌دار ساخته شده است که داخل یک روکش قرار می گیرند.

سیم کابل
تعریف تک هادی دو یا چند هادی
کاربرد برای حمل بارهای مکانیکی، حمل سیگنال‌های برق و مخابرات، گرمایش، جواهرات، لباس، قطعات خودرو یا صنعت، پین، سوزن، قلاب ماهیگیری، لامپ و غیره. انتقال نیرو، برای حمل سیگنال‌های برق و مخابرات، زیر آب. معادن، اتاق‌هایی که خطر آتش سوزی و خورندگی در آنها وجود دارد.
نوع سیم جامد و سیم رشته‌ای

 

کابل جفت پیچ خورده، کابل کواکسیال، کابل چند هادی و کابل فیبر نوری.

برخی از انواع دیگر کابل‌ها عبارتند از کابل دو هادی، کابل سه هادی، کابل BX، کابل رومکس، کابل ترموستات، سیم تلویزیون، شبکه خانگی، سیم کشی، لوازم خانگی، کابل برد و خشک.

مزایا سیم‌های جامد برای استفاده در فرکانس‌های بالاتر عالی هستند و مقاومت کمی دارند. سیم رشته‌ای مقاومت بیشتری در برابر فرسودگی فلز نشان می‌دهد. استحکام بالاتر، کارایی در عملکردهای سنگین‌تر، عایق.

تفاوت سیم و کابل در طول عمر

به طور کلی، کابل‌ها نسبت به سیم‌ها دوام زیادتری دارند. این مورد در درجه اول به دلیل وجود عایق دوگانه است. علاوه بر این، برخی از آنها دارای پوسته زرهی هستند که موجب افزایش طول عمرآنها می‌شود. به طور کلی عمر متوسط ​​کابل تقریباً 30 سال است. طول عمر سیم تقریباً نصف این مقدار است.

فرق سیم و کابل در علامت گذاری

با دانستن نحوه خواندن مارک‌های محصولات الکتریکی، می‌توانید تفاوت بین سیم و کابل را نیز تعیین کنید. تفاوت بین کابل و سیم در علامت گذاری به صورت بصری با حروف و اعداد است. برای مثال محصولی داریم که روی آن چنین نوشته‌ای حک شده است: AVVGng 3 * 2.5. پس از رمزگشایی می‌بینیم که یک کابل در مقابل خود داریم. این کابل شامل سه هادی آلومینیومی است که هر یک با سطح مقطع 2.5 میلی متر مربع، از عایق پلی وینیل کلراید (PVC) استفاده می‌کنند. تمام هادی‌های حامل جریان در یک غلاف مشترک قرار دارند که از PVC نیز ساخته شده است NG به این معنی است که این کابل در برابر احتراق مقاوم نیست.

تعداد متنوعی از حروف در علامت گذاری محصول بسیاری از پارامترهای آن را مشخص می‌کنند. وجود حرف B در نام تجاری به معنای زره دار بودن کابل است، W به معنای محافظ به شکل لوله‌ای، R به معنای محافظ لاستیکی و E به معنای وجود تور سیمی است. با وجود حروف در علامت گذاری به راحتی می‌توان نوع محصول را تشخیص داد و امکان کاربرد آن را در یک مورد خاص مشخص کرد.

سیم‌های برق نیز نشانه‌های خاص خود را دارند. عملاً هیچ تفاوتی با علامت گذاری کابل ندارد. واقعیت این است که در مهندسی برق، استانداردهای علامت گذاری با GOST مطابقت دارند و برای همه محصولات یکسان هستند. اگر روی عایق محصول “PGV” نوشته شده باشد، به این معنی است که یک سیم قابل نصب با انعطاف پذیری زیاد در عایق پی وی سی در مقابل خود داریم.

فرق سیم و کابل در ولتاژ

در منابع متفاوت بحث تفاوت ولتاژ کابل و سیم وجود دارد. با توجه به این واقعیت که کابل‌ها حداقل دارای عایق مضاعف از هادی‌های حامل جریان هستند، مشخص می‌گردد که جریان‌های بالا و ولتاژ بالا را می‌توان از آنها عبور داد. مشخصات فنی محصولات نشان دهنده حداکثر ولتاژی است که برای آن طراحی شده‌اند. اگر حداکثر ولتاژ برای کابل‌ها به صدها کیلو ولت برسد، سیم‌ها معمولاً به حداکثر تنها یک کیلو ولت محدود می‌شوند.

تفاوت ضخامت سیم و کابل

ضخامت کابل برق از سیم بیشتر است زیرا کابل به تعداد عایق و روکش بیشتری مجهز شده است. به دور هادی سیم ها تنها یک لایه عایق کشیده می شود.

تفاوت وزن سیم و کابل

در یک متراژ معین از هر دو محصول، کابل وزن بیشتری را به خود اختصاص می دهد. زیرا هم تعداد رشته های بیشتر و هم عایق های سنگین تری دارند.

فرق سیم و کابل برای فشار برق

کابل های برق تحمل ولتاژ در سطوح بالاتر را دارند اما سیم های برق در تحمل ولتاژهای سنگین، ضعیف تر عمل می کنند.

تفاوت سیم و کابل از نظر سطح مقطع

به آنچه بعد از برش کابل در جهت عمودی قابل‌ دیدن است، سطح مقطع کابل گفته می شود. سطح مقطع کابل با توجه به شرایط محیطی، ولتاژ، مقدار جریان، نیروهای وارده و… در هر کابل تغییر می‌کند. تفاوت سیم و کابل را از روی سطح مقطع آنها نیز می توان فهمید. جهت محاسبه سطح مقطع کابل بر اساس جریان ، باید جریان مجاز برحسب نوع مدار که تک فاز یا سه فاز است را اندازه گرفت. بعد از آن می‌توان با مقدار به‌ دست‌ آمده و اندازه‌ گیری حداکثر افت ولتاژ و بعد از آن جریان اتصال کوتاه، اندازه دقیق سطح مقطع را به دست آورد.

تفاوت سیم و کابل از نظر کاربرد

کابل بر خلاف سیم در شرایط خاص کاربرد زیادتری است. به دلیل محافظت بالا در برابر آسیب‌های مکانیکی و تهاجمی، در زیر آب قرار می‌گیرد. تمام ارتباطات زیرزمینی فقط توسط انواع کابل انجام می‌شود. علاوه بر این، آن‌ها در معادن، اتاق‌هایی که خطر آتش سوزی و خورندگی در آنها وجود دارد و دیگر مکان‌های آسیب پذیر استفاده می‌شوند. از انواع کابل برای انتقال نیرو، حمل سیگنال‌های برق و مخابرات بهره برداری می‌شود.

سیم‌ها فقط در داخل دستگاه‌های توزیع برق استفاده می‌شوند. استفاده از کابل‌ها یا شینه ها در خارج از آنها توصیه می‌شود. به عنوان مثال، سیم PV-3 را در نظر بگیرید. این یک سیم مسی مونتاژ شده با یک هسته رشته‌ای است. این سیم مناسب برای استفاده در سونا و حمام می‌باشد. کاربرد گسترده‌ای در نصب سیم کشی آپارتمان دارد و نسبت به سیم‌های دیگر انعطاف پذیرتر است. سیم برای حمل بارهای مکانیکی، حمل سیگنال‌های برق و مخابرات، گرمایش، جواهرات، لباس، تور، قطعات خودرو یا صنعت، پین، سوزن، قلاب ماهیگیری، لامپ و غیره استفاده می‌شود.

محصول پیشنهادی : جهت مشاهده کورد بوشینگ کلیک کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 2 =