استاندارد رنگ سیم برق

استاندارد رنگ سیم برق

استاندارد رنگ سیم برق


قطعا رنگ های سیم و کابل توجه شما را جلب کرده است ، همانطور که متوجه شده اید سیم ها رنگ های مختلفی دارند به نظر شما این تفاوت در رنگ ها عبت خاصی دارند و یا فقط صرف متفاوت بودن و زیبایی آن است ؟ باید در پاسخ استاندارد رنگ سیم برق بگوییم، سیم هایی که در سیم کشی ساختمان و مکان ها مختلف هستند بر اساس استانداردهای رنگی خاصی تولید شده‌اند و این رنگ مشخص میکند آن سیم چه عملکردی در مدار دارد. و برقکار با پیروی از استاندارد با رنگ درست، این امکان را فراهم می‌کند تا عیب‌یابی و رفع مشکل آسان‌تر شود. از طرفی این استانداردها برای حفظ ایمنی افراد ضروری است پس اگر برقکار هستید و یا کاری با برق دارید دانشتن این کد بندی رنگ برای شما ضروری است در ادامه توضیحات بیشتری بابت استانداردهای رنگ سیم برق در دنیا و ایران میدهیم.

استانداردهای عمومی رنگ سیم برق

استاندارد های رگ بندی سیم های برق بر اساس تعداد رشته هاست که در ادامه به توضحیات آن میپردازیم :

محتوای پیشنهادی : برای اطلاعات بیشتر راجع به کابل برق سه پین 16 آمپر کلیک کنید.

استاندارد رنگی سیم و کابل تک رشته

استاندارد رنگی سیم و کابل تک رشته

استاندارد رنگی سیم و کابل تک رشته

شناسایی رنگ در سیم های تک رشته کار با توجه به استاندارد های رنگ سیم و و کابل آسانی است که به شرح زیر است:

استاندارد سیم به رنگ سیاه: سیم های فاز 1 مشکی رنگ هستند که برای انتقال برق به تجهیزات مانند سوئیچ، پریز و انواع مدار استفاده میشود. پس نتیجه میگیریم سیم های سایه جریان برق دارند.
استاندارد سیم به رنگ قرمز: سیم های قرمز فاز 2 هستند و این سیم‌ها نیز دارای جریان برق هستند که معمولا برای جریان ثانویه برق مورد استفاده میشوند.
استاندارد سیم به رنگ سفید: سیم های رنگ سفید سیم های نول و یا خنثی هستند که ممکن است در برخی از موارد جریان برق داشته باشند.
استاندارد سیم به رنگ سبز یا زرد: همانطور که در مقاله سیم ارت چیست به طور کامل توضیح دادیم سیم ها به رنگ سبز و زرد مربوط به سیم ارت است که معمولا از طریق جعبه پریز به زمین متصل می‌شوند.
استاندارد سیم به رنگ آبی: سیم‌های آبی نیز مانند سیم‌های سیاه و قرمز دارای جریان هستند و از آن‌ها برای اتصالات مختلف می‌توان استفاده کرد.

محتوای پیشنهادی : برای خرید سیم دوشاخه کلیک کنید.

استاندارد رنگی سیم و کابل دو رشته

استاندارد رنگی سیم و کابل دو رشته

استاندارد رنگی کابل دو رشته

در کابل های دو رشته معمولا از رنگ‌های مشکی و آبی استفاده می‌شود. رنگ مشکی در این کابل ها نشان دهنده سیم فاز و رنگ آبی نیز نشان دهنده سیم نول است. گاها ممکن است در این کابل ها دو رشته ای به جای رنگ مشکی از قرمز استفاده شود که آن هم نشاند دهنده ی سیم فاز است. همچنین در این نوع کابل‌ها ممکن است برای سیم نول از رنگ زرد یا سبز نیز استفاده شود.

محتوای پیشنهادی : برای اطلاعات بیشتر و خرید کورد بوشینگ کلیک کنید.

استاندارد رنگی سیم و کابل سه رشته

استاندارد رنگی سیم و کابل سه رشته

استاندارد رنگ کابل سه رشته ای

در تولید کابل های برق سه رشته ای معمولا از کدهای رنگ سبز، آبی و قرمز استفاده می شود. در برخی موارد، رنگ زرد می تواند جایگزین سبز شود. کابل های سه رشته ای که به عنوان کابل های برق سه فاز نیز شناخته می شوند دارای 3 سیم مجزا هستند که سیم های قرمز نشان دهنده فاز اول و سیم های زرد یا سبز نشان دهنده فاز دوم هستند. سیم آبی نیز نشان دهنده سیم خنثی است. کابل های سه رشته ای یکی از پرکاربردترین سیم و کابل در صنایع مختلف به ویژه در صنعت توزیع نیروی برق می باشد.

استاندارد رنگی سیم و کابل چهار رشته

استاندارد رنگی سیم و کابل چهار رشته

استاندارد رنگی کابل چهار رشته

قبل از بررسی رنگ استاندارد سیم برق 4 رشته ای باید گفت که این کابل ها پرفروش ترین نوع کابل ها در صنعت برق و نیروگاه ها هستند. یک کابل چهار سیم معمولا دارای سیم به رنگ های مشکی، قرمز، زرد و بنفش است. مشکی مربوط به سیم فاز اول، قرمز به سیم فاز دوم، بنفش به سیم فاز سوم و زرد مربوط به سیم خنثی است.

استاندارد رنگ کابل پنج رشته ای

کابل های 5 سیم به کابل های مخابراتی معروف هستند. درجه رنگ این نوع کابل یکی از مهم ترین درجه های رنگ سیم های برق است. رنگ های این کابل ها سفید، قرمز، مشکی، زرد و بنفش می باشد.

استانداردهای رنگ محبوب برای سیم های برق

در استانداردهای رنگ سیم، سیم‌های سیاه معمولاً سیم‌هایی هستند که جریان برق دارند. سیم آبی و سفید معمولا برای سیم خنثی یا نول استفاده می شود. سیم های با روکش سبز یا گاها زرد اغلب برای اتصال به زمین استفاده می شوند. معیارهای فوق معیارهای کلی هستند. با این حال، برخی از مناطق و کشورها ممکن است استانداردهای ویژه ای را برای رنگ سیم های برق داشته باشند که از این استاندارد پیروی می کنند تا انواع سیم ها و کابل های برق را تولید کنند.

استاندارد رنگ سیم در کشور های مختلف

استاندارد رنگ سیم در کشور های مختلف

استاندارد رنگ در دنیا

کدهای رنگ سیم برق در امریکا

ایالات متحده کدگذاری خود را برای رنگ سیم های برق ایجاد کرده است که صنعت تولید سیم و کابل این کشور از آن پیروی می کند. در این کشور معمولا برای سیم‌های برق در مدارهای شاخه‌ای، سیم‌کشی بین دستگاه محافظتی و بار از کد بندی رنگی به شرح زیر استفاده می‌شود:

رنگ سیم برق AC 120/208/240 ولت: این سیم ها عموما در محیط های خانگی و اداری بر اساس کد رنگی استفاده می شوند، سیم فاز 1 مشکی، سیم فاز 2 قرمز، سیم فاز 3 آبی، سیم خنثیهم رنگ سفید و سیم سبز یا سبز با نوار زرد نشانه ی سیم ارت است.

رنگ سیم برق 277/480 ولت AC: این نوع سیم اغلب در سیستم های فشار قوی و برای موتورهای صنعتی در تجهیزات استفاده می شود، سیم فاز 1 قهوه ای، سیم فاز 2 نارنجی، سیم 3 زرد، سیم خنثی به رنگ خاکستری و سیم زمین به رنگ سبز یا سبز با خط زرد است.

رنگ کابل برق DC Power: این نوع کابل و کابل برق امروزه معمولا در سیستم های انرژی خورشیدی و سیستم های باتری استفاده می شود. در کابل ها، کابل مثبت رنگ قرمز، کابل منفی رنگ مشکی و کابل ارت دارای رنگ سفید یا خاکستری است.

استاندارد رنگ سیم برق در اروپا (IEC)

کد رنگ سیم برق IEC برای کدگذاری رنگ سیم های اروپایی است. اکثر کشورهای اروپایی از سیستم کمیسیون فنی بین المللی (IEC) برای مدارهای AC استفاده می کنند. در این استاندارد رنگ سیم برق به صورت زیر تعریف شده است:

  • مرحله 1: قهوه ای
  • فاز 2: مشکی
  • مرحله 3: خاکستری
  • خنثی : آبی
  • سیم زمین: سبز با نوارهای زرد

محتوای پیشنهادی : برای اطلاعات بیشتر راجع به درخت سیم کلیک کنید.

استاندارد رنگ سیم برق در کانادا و ژاپن

استاندارد رنگ سیم های برق در ژاپن و کانادا تقریباً یکسان است. رنگ سیم در این دو کشور به شرح زیر تعیین می شود:

  • رنگ سیم نول خاکستری یا سفید (به جای آبی روشن)
  • سبز برای هادی محافظ (به جای زرد-سبز)

استاندارد رنگ سیم برق در انگلستان

انگلستان معمولاً با استانداردهای بین المللی مختلف است و استانداردهای خود را دارد. همین امر در مورد رنگ ها و کدهای سیم های برق نیز صدق می کند. او در سال 2001 استانداردی به نام BS-7671 ایجاد کرد که به رنگ آمیزی کابل های برق می پردازد. این استاندارد بسیار شبیه به استاندارد IEC است با این تفاوت که می توان از رنگ خاکستری برای نشان دادن سیم فاز استفاده کرد. برای خرید سیم و کابل ساختمانی کلیک کنید.

استاندارد رنگ سیم برق در ایران

استانداردهای مختلفی برای رنگ سیم برق در ایران استفاده می شود. در واقع در برخی موارد به دلیل افزایش هزینه های تولید هنگام استفاده از عایق های رنگی، استانداردی رعایت نمی شود و تمامی کابل ها با یک رنگ تولید می شوند. اما اداره استاندارد وزارت نیر استاندارد شماره 63012 را که به رنگ ها و پوشش های تجهیزات صنعت برق می پردازد، تدوین کرده است.بر اساس این استاندارد سیم‌های فاز R و S و T باید به ترتیب دارای رنگ قرمز، زرد و آبی باشند. هر چند استاندارد رنگ سیم برق مطابق با استاندارد چین (زرد، سبز، قرمز) نیز در ایران رایج است.

همانطور که گفته شد در بسیاری از مواقع در ایران تولید کننده سیم و کابل در اصفهان به دلیل کاهش هزینه‌های تولید از هیچ استاندارد مربوط به رنگ سیم برق پیروی نمی‌کنند. اما شرکت‌های معتبر و شناخته شده در این حوزه معمولا کابل‌ها و سیم‌های برق را مطابق با استاندارد IEC60227 یا ISIRI607 رنگ‌بندی می‌کنند که بر اساس جدول زیر انجام می‌شود.

استاندارد رنگ نوع سیم
ترجیح خاصی برای رنگ وجود ندارد سیم و کابل تک رشته
ترجیح خاصی برای رنگ وجود ندارد سیم و کابل دو رشته
زرد یا سبز، آبی، قهو‌ه‌ای یا مشکی (برای کابل‌های دارای ارت)، خاکستری، مشکی، قهوه‌ای سیم و کابل سه رشته
زرد یا سبز، خاکستری، مشکی، قهوه‌ای یا آبی سیم و کابل چهار رشته
زرد یا سبز، آبی، مشکی، قهوه‌ای، خاکستری یا قهوه‌ای سیم و کابل پنج رشته

سخن آخر

قطعا با دیدن سیم های برق در ذهن شما این سوال ایجاد شده که علت رنگ های مختلف سیم ها چیست و استاندارد رنگ سیم های برق چگونه است و استفاده از این رنگ‌ها در تولید انواع سیم و کابل چه اهمیتی دارد؟ استفاده از رنگ‌بندی در تولید سیم برق این امکان را فراهم می‌کند که بتوان سیم‌ها را بر اساس میزان ولتاژ و کاربرد در رنگ‌های مختلف تولید کرد. و برای نصب و استفاده از آن ها به راحتی آن ها را تشخیص داد این موضوع زمانی که میخواهید عیب یابی و رفع نقص سیم‌کشی کنید این  موضوع اهمیت بیشتری پیدا میکند پیروی از استاندارد باعث می‌شود که در زمان رفع نقص با شناخت رنگ سیم برق تنها بر روی سیم معیوب کار کرده و مشکل آن را برطرف کرد. اگر هم برای شما سوال است تفاوت سیم و کابل کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 83 = 89