سیم و کابل ساختمانی

سیم و کابل ساختمانی

جهت دریافت مشاوره و خرید محصولات جهان سیم (تولید کننده سیم و دو شاخه) با شماره 5-03137352332 تماس حاصل فرمایید.

سیم و کابل ساختمانی به دو گروه تقسیم میشود:

  • سیم های مفتولی خشک
  • سیم‌های افشان انعطاف پذیر

هرکدام از این سیم ها ویژگی های خاص خود را دارند و در جای مخصوص خود به کار برده می شوند. در ساختمان سازی چند نوع سیم و کابل استفاده می گردد که می توان به سیم‌افشان، سیم های مفتولی، کابل‌افشان و مفتول، سیم‌تلفن و در آخر کابل کواکسیال اشاره کرد.

محتوای پیشنهادی : جهت مشاهده و خرید کابل پاور کلیک کنید.

سیم و کابل ساختمانی مناسب

بر اثر عبور جریان برق از سیم های ساختمانی درون هادی گرما به وجود می آید . در صورتی که این گرما بیش از مقدار مجاز باشد، عایق به کار رفته برای کابل از بین می رود . از طرفی هم اگر مقاومت سیم ساختمانی بیش از مقدار معمول باشد شاهد افت ولتاژ و کارکرد نکردن صحیح تجهیزات خواهیم بود .

در سیم کشی ساختمان سطح مقطع هادی سیم و کابل ساختمانی با توجه به عوامل زیر تعیین می شود:

  • حداکثر دمای مجاز کار هادی
  • افت ولتاژ مجاز سیم و کابل

در شبکه های خانگی میزان افت ولتاژ مجاز برای ولتاژ 220 تا 380 ولت چیزی در حدود 5 درصد می باشد. افت ولتاژ بیش از این میزان باعث کار نکردن صحیح تجهیزات و دستگاه های متصل و آسیب دیدن آنها می گردد. همچنین میزان جریان مجاز برای عبور از سیم و کابل ساختمانی باید به صورتی باشد که حرارت تولید شده در هادی به خوبی به محیط اطراف منتقل گردد. درجه حرارت معمول برای سیم های ساختمانی با عایق pvc نباید بیشتر از 70 درجه سانتی گراد باشد.

محتوای پیشنهادی : جهت مشاهده و خرید سیم دو شاخه کلیک کنید.

مشخصات فنی سیم و کابل ساختمانی

مشخصات فنی سیم و کابل ساختمانی

هر کدام از سیم و کابل های ساختمانی باید با توجه به ویژگی های مربوط به خود در جای مناسب به کار برده شوند. سیم و کابل ساختمانی اغلب در لوله خرطومی‌ های نصب شده در رو و زیر گچ و هم چنین کانال‌های بسته نصب می شوند ولی استفاده از این سیم و کابل ها به صورت مستقیم در زیر گچ توصیه نمی شود در مجموعه جهان سیم ، تولید کننده سیم و کابل انواه دو شاخه ها اعم از بدون ارت و ارت دار یک حالته و… عرضه می شود.

سطح مقطع هادی سیم و کابل ساختمانی

ساختمان های کوچک از برق تک فاز و ساختمان های بزرگ تر از برق سه فاز استفاده می کنند. تجهیزات مصرف کننده عمده برق ساختمان در آشپزخانه و موتورخانه می باشند. به هنگام کابل کشی باید توجه داشت که فاصله کابل ها از یک دیگر باید حداقل دوبرابر قطر کابل باشد.

همچنین باید به این نکته کاملا جدی توجه کرد که مهارت سیم کشی ساختمان ، تنها به صورت تجربی به دست    نمی آید ، به این صورت که ممکن است شخصی سال ها تجربه سیم کشی داشته باشد ، اما از رعایت برخی قوانین آن هیچ اطلاعی نداشته باشد.

در حالت کلی سطح مقطع کابل برق از تیر تا کنتور ورودی ۶ میلیمتر مربع می باشد به همراه یک رشته سیم ارت با سطح مقطع ۲۵ میلیمتر مربع که با نظر شرکت توزیع نیروی برق تعیین می شود. سطح مقطع سیم ارت تابلوی های تقسیم هر واحد ۶ میلیمتر مربع است . (در اصول سیم کشی ساختمان می بایستی سیستم  ارت وجود داشته باشد) در سیم کشی ساختمان معمولا برای هر قسمت سیم و کابل ساختمانی با سطح مقطع هادی به شرح زیر به کار برده می شود :

  • سیم های به کاربرده شده در ساختمان برای روشنایی: سطح مقطع ۱٫۵ میلی متر
  • سیم های به کار برده شده برای پریز ساختمان: سطح مقطع ۲٫۵ میلی متر
  • سیم های به کار رفته به عنوان سیم های اصلی برق: سطح مقطع ۴ میلی متر
  • سیم های به کار رفته برای راه اندازی کولر آبی: سطح مقطع ۲٫۵ میلی متر
  • سیم های به کار رفته برای راه اندازی کولر گازی: سطح مقطع ۴ میلی متر

سیم افشان ساختمانی

سیم اقشان ساختمانی

سیم افشان که جز سیم و کابل های ساختمانی می باشد، شامل هادی از جنس فلز مس بوده و عایق به کار رفته در سیم افشان نیز از نوع پلیمر PVC/C می باشد. از سیم افشان در سیم کشی سیستم های روشنایی و علاوه بر آن در داخل وسایل برقی استفاده می شود. سیم افشان در محیط های خشک، داخل لوله ها و زیر و روی گچ استفاده می شود اما به کار بردن سیم افشان برای نصب مستقیم روی سینی کابل، کانال و مخازن مجاز نمی باشد.

ولتاژ نامی در سیم های افشان تا سطح مقطع 1 میلی متر مربع، 300/500 ولت می باشد که این نوع از سیم های افشان برای نصب درون لوله ها و زیر و روی گچ و نیز قرار گیری در لوله های خرطومی مناسب می باشد و در سیم های افشان با سطح مقطع بیش از 1 میلی متر مربع، ولتاژ نامی 450/750 ولت می باشد که این نوع از سیم های افشان برای نصب داخل وسایل برقی و نیز سیستم های روشنایی، درمحیط های خشک، درون لوله ها و زیر و روی گچ مناسب است. هادی در سیم های افشان مطابق با الزامات استاندارد مربوط به کلاس 5 و یا 6 می باشد.

انعطاف پذیری بالای سیم های افشان معروف هستند. به همین دلیل از ان به عنوان سیم و کابل ساختمانی و برای سیستم های روشنایی منازل بسیار استفاده می شود. دسته ای از سیم های ساختمانی که ما بین سیم های مفتول و افشان هستند به سیم های نیمه افشان معروف اند. انعطاف این سیم ها به نسب سیم های افشان کمتر می باشد و برای توزیع جریان برق به کار می روند.

سیم های افشان و مفتول ساختمانی با سطح مقطع 1.5 میلی متر مربع در سیم کشی سیستم روشنایی، سطح مقطع 2.5 میلی متر مربع در سیم کشی پریز ساختمان، سطح مقطع 4 میلی متر مربع در سیم های اصلی برق، سطح مقطع 2.5 میلی متر مربع در راه اندازی کولر آبی و سیم های با سطح مقطع 4 میلی متر مربع در راه اندازی کولر گازی استفاده می شود.

محتوای پیشنهادی: جهت مشاهده انواع درخت سیم کلیک کنید.

کابل مفتولی با کابل افشان چه تفاوتی دارد؟

کیفیت و ساختار کابل ها مورد مهمی است که به هنگام خرید کابل های ساختمانی باید به آن توجه کرد.باید گفت که عوامل زیادی وجود دارد که باعث تفاوت در انتخاب کابل مفتولی از کابل افشان می شود. عامل هایی از جمله کیفیت فلز به کار رفته در هادی، پلیمرهای مصرفی که نقش لایه های عایقی را دارند بسیار موثر هستند.

بر همین اساس به صورت کلی تفاوت های اصلی کابل مفتولی با کابل افشان به شرح زیر می باشد:

  • کابل مفتولی یک کابل تک رشته مسی است اما کابل افشان یک کابل چند رشته ای می باشد.
  • کابل های مفتولی فرم پذیری مناسبی دارند در حالی که کابل افشان از انعطاف پذیری بالایی برخور دار می باشند.
  • کابل های مفتولی نسبت به کابل های افشان مقاومت کمتری دارند.
  • کابل های چندرشته ای افشان برای سیم کشی داخلی ساختمان با توجه به اینکه از قدرت ولتاژ و مقاومت الکتریکی بالاتری برخوردار هستند نسبت به کابل مفتولی مناسب تر می باشند.

5/5 - (4 امتیاز)

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + = 21