انواع سایز کابل برق


معرفی انواع سایز کابل برق

کابل‌ برق یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم‌های الکتریکی می باشد که وظیفه اتصال دستگاه‌ها و انتقال برق و انرژی بین آن‌ها را به عهده دارد. کابل برق سایزهای مختلفی دارد که هر سایز در قسمت‌های مختلفی استفاده می شود و همچنین هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند.

بیشتر تصور می‌شود که کابل‌ها عمدتا در دسته‌بندی‌های صنعتی به کار گرفته می شود، اما این تفکر همیشه صحیح نیست. همانطور که گفتیم انواع سایز کابل برقی در بازار هستند و استفاده از آن ها نیز در مکان‌های مختلفی است.

سایز آنها، میزان جریان و انرژی عبوری از کابل را مشخص می کنند. برای تعیین سایز یک کابل، نوع هادی، عایق‌های روی کابل و سطح مقطع روی کابل در نظر گرفته می شود.

انواع سایز کابل برق

همانطور که می دانید برق در زندگی ما نقش مهمی‌ دارد و کابل های‌ برق بیشترین واسطه‌های اتصال و انتقال جریان برق محسوب می‌ گردند. آشنایی با انواع سایز کابل برق راهنمای مناسبی برای انتخاب دقیق سیم و کابل می باشد.

انواع سایز کابل برقکابل  NM-B

حروفی که در کابل NM-B نوشته شده هرکدام معنای خاص خود را در صنعت برق دارند. حرف N نشان دهنده عایق غیر فلزی می باشد که اطراف کابل را می پوشاند. حرف B مقدار گرمایی که می تواند تا 194 در جه فارنهایت تحمل کرد را نشان می دهد.

از این کابل در قسمت هایی که درون دیوار قرار می گیرند، استفاده می شود و به صورت روکار به کار گرفته نمی شوند. علاوه بر این کابل NM-B در مصارف خانگی نیز استفاده می شود و بیشترین کاربرد و یا می توان گفت تنها کاربرد این کابل ها همین است.

کابل 2*14

به کابلی که دو رشته هادی دارد و سطح مقطع آن 14 می باشد، کابل 2*14 می گویند. استفاده از این کابل در مدارهایی است که نیاز به 15 آمپر یا کمتر دارند که این کابل بیشتر موقع نصب مواردی از قبیل کلید برق، پریز برق و لامپ های روشنایی استفاده می‌ گردد.

کابل 3*14

در مدارهایی که به 15 آمپر یا کمتر احتیاج دارند از کابل 3*14 نیز استفاده می شود که در کلیدهای برق سه پل ، پنکه‌های سقفی و موارد اینچنینی استفاده می گردد. این کابل سه رشته هادی با سطح مقطع 14 دارد.

کابل برق 1.5 * 2

در این نوع کابل دو رشته هادی با انواع رنگ های متفاوت وجود دارد که هر رنگ مفهوم خاص خود را دارد. این کابل یکی از مدل‌ کابل هایی است که استفاده زیادی دارد که می توان گفت بیشترین استفاده را در کانال های برق و لوله های ساختمانی دارد. این کابل توانایی این را دارد که تا حداکثر 19 آمپر برق را از خود عبور دهد و از مقاومت بالایی نیز برخوردار است. تعداد رشته های آن 30 رشته می باشد که جنس آن ها از مس خواهد بود.

کابل برق 10 * 2

هادی این کابل ها از جنس مس است و از دو رشته سیم تشکیل می شوند. کاربرد این کابل ها بیشتر در قطعات الکتریکی می باشد که می توانند 30 آمپر جریان را از خود عبور دهند.

کابل برق ۱۲ * ۳

این کابل در تجهیزاتی همچون بخاری، لباسشویی و ماشین ظرفشویی استفاده می‌ گردد و حداکثر دمایی که می تواند از خود عبور ‌دهد ۲۰ آمپر می ‌باشد.

سایز کابل های برق را چگونه اندازه گیری کنیم؟

در سایزهای مختلف کابل، مقدار انتقال جریان نیز متفاوت می شود. از این رو بهتر است با روش های اندازه گیری انواع سایز کابل برقی آشنا شوید.

  • روش اول: شما می توانید به عایق روی کابل نگاه کنید. عدد آخری که روی هر رشته نوشته شده نشانگر AWG سیم است.
  • روش دوم: می توانید سیم کابل را به وسیله سیم چین و به صورت عمودی برش دهید و اعداد را ببینید.
  • روش سوم: قطر سطح مقطع را اندازه بگیرید. توجه داشته باید که این اندازه گیری در واحد اینچ انجام می گردد و عایق نباید در این اندازه گیری قرار بگیرید.
امتیاز

Uncategorized @fa

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

76 + = 79